Loading Events

• This event has passed.

Dräkternas Hälsingland viktig historia

23 oktober 2021 @ 15:30 17:30

”Dräkternas Hälsingland – mode, tradition, tolkningar” är rubriken på ett föredrag av etnologen och dräkthistorikern Håkan Liby i Hudiksvall den 23 oktober.

Han berättar om ”Dräkternas Hälsingland”, som också är titeln på den bok, vilken Gästrike-Hälsinge hembygdsförbund gav ut 2018.

I boken och föredraget öppnar Håkan Liby dörren till en värld fylld av kulturhistoria, kläder, mode, traditioner, seder och bruk. Hälsinglands rika dräktkultur är till viss del välkänd, men det finns mycket mer att berätta – och det gör föredragshållaren.

Håkan Liby tar ett helhetsgrepp. Han visar med en mängd av exempel att klädedräkten är en väsentlig del av av kulturarvet, såväl det materiella som det immateriella

Bakgrund: Café Norden startar klockan 15.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Lördagen den 23 oktober 2021, klockan 16.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

View Organizer Website