Loading Events

• This event has passed.

”Hälsinglands flora” – i Ljusdal

18 oktober 2021 @ 18:30 20:30

Bokverket ”Hälsinglands flora” står i fokus Ljusdal den 18 oktober, då Björn Wannberg från Gävleborgs botaniska sällskap, berättar om bokverket med samma namn.

”Hälsinglands flora” är resultatet av nästan 40 års arbete. Bokverket ”Hälsinglands flora” består av två delar, ”Natur och vegetation” respektive ”Arter”, på totalt  1 163 sidor. Bokverket kom ut våren 2019. Författare är Anders Delin, Arnold Larsson och Björn Wannberg.

Björn Wannberg berättar om projektets historiska bakgrund, hur arbetet gått till från planering och inventering till bearbetning och sammanställning. Därefter beskriver han florans uppläggning i Hälsingland och vad som skiljer den från andra landskapsfloror.

Första delen av ”Hälsinglands flora” beskriver i detalj vad som utmärker landskapets alla olika växtmiljöer.

Andra delen behandlae alla kärl­växtarter som påträffats i Hälsingland, med utbredningskartor och lokalförteckningar, och i vilka miljöer de vanligen förekommer. För de flesta arterna finns också en beskrivning av deras utveckling under växtsäsongen.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Förhandsanmälan: Nej.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden.

Plats: Ljusdalsbygdens museum, Boställsgatan 5, Ljusdal.

Dag och tid: Måndagen den 18 oktober 2021, klockan 19.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

View Organizer Website