Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Hästar och hästfolk

30 november @ 6:30 e m - 9:00 e m

Läraren och fotografen Meta Sjödin berättar under rubriken ”Hästar och hästfolk”. Det är också titeln på den bok, som hon kom ut med år 2019. Hästar har en betydelsefull plats i Hälsinglands historia, både i arbete och på fritid, både historiskt och i nutid.

I Hästar och hästfolk berättar Meta Sjödin i ord och bild om människor som lever nära hästen, hur det var på hästkarlarnas tid och hur hästlivet ser ut i dag – när ridning utgör mycket av hästlivet. Hälsingland har en lång tradition av gemenskap med häst, både i arbete och på fritid. I modern tid kommer många berömda travkuskar och ryttare från Hälsingland, som Stig H Johansson, Sören Nordin och familjen Hammarström.

Meta Sjödin är fotograf och lärare inom foto och media på gymnasie- och folkhögskola. Hon bor i Hudiksvall.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Onsdag 30 november 2022, klockan 19.

Datum:
30 november