Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Järnvägsbyggandet i Gävleborg

25 september 17:30 20:00

Trots gles befolkning och utmanande natur kom ett finmaskigt järnvägsbyggande till Norden. I Sverige finns järnvägshistorien samlad i Gävle, som sedan 1970 hyser Sveriges nationella järnvägsmuseum, grundat 1915.

Robert Herpai, arkivarie på Järnvägsmuseet, berättar om järnvägsbyggandet i Gävleborg. Liksom i resten av Sverige var det många privata företag som byggde järnvägar. I Gävleborg var till exempel Ostkustbanan Gävle–Sundsvall ett privat projekt. Med tiden tog Statens järnvägar (SJ) över de flesta privata järnvägssträckor – och lade ner många av dem.

Järnvägsmuseets samlingar håller internationell toppklass. Den består av över 300 fordon från mitten 1800-talet till i dag. I samlingen finns Prins August, som är det äldsta lokomotivet i världen, som går att köra. Samlingarna består inte bara av fordon utan också av föremål, fotografier, arkiv och böcker.

Vissa fordon används i trafik för resor med Järnvägsmuseets historiska tåg. Resorna genomförs i Gävleborg och hela landet. De utgår ofta från Gävle.

Järnvägsmuseet var länge stängt för omfattande renovering, utbyggnad och utveckling. Museet öppnade igen 29 juni 2024.

För den som vill botanisera i järnvägshistoria, finns Järnvägsmuseet både på webben, www.jarnvagsmuseet.se, på Facebook, www.facebook.com/jarnvagsmuseet, på Instagram, www.instagram.com/jarnvagsmuseet, och på Youtube, www.youtube.com/jarnvagsmuseet.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Onsdagen 25 september 2024, klockan 18, med Café Norden som börjar 17.30.

Foto: Järnvägsmuseet

Patricia, Hudiksvall