Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Litteraturcirkel startar i Bollnäs

5 september 13:30 15:00

Bollnäs blir basen för en ny studiecirkel i nordisk litteratur. Sedan många år finns en i Hudiksvall. Nu följer Föreningen Norden efter med en cirkel i Hälsinglands sydvästra del.

Bakom cirkeln i Bollnäs står Stefan Jonäng. Cirkeln sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV). Det blir ytterligare tre träffar under hösten: 3 oktober, 7 november och 5 december 2024.

Den som är intresserade av att delta i den nordiska studiecirkeln, kan höra av sig till Stefan Jonäng, mobil 070-521 02 35 och mejl stefan@jonang.se.

Den nordiska litteraturcirkeln i Föreningen Norden Hudiksvall har hållit på i drygt 50 år. Cirkeln startades av den legendariske rektorn Åke Engberg, som lämnade över stafettpinnen till bibliotekarien Marianne Kivimäe (till vänster), som har fått läraren Pär Bergroth (till höger) att ta över ledarskapet.

I Hudik träffas ett tiotal nordister en gång per månad. De har läst en skönlitterär bok av en författare från ett nordiskt land eller Baltikum alternativt en Nobelpristagare, antingen aktuell bok eller av äldre datum.

Ansvarig för bokvalet en månad är samtalsledare och börjar med att berätta vad hen tycker om boken. Sedan går man laget runt, pratar om vad som är positivt och negativt, kommer med egna reflektioner. Bokansvarig avslutar cirkeln med att läsa ur några tidningsrecensioner, vilket vanligen leder till ytterligare diskussioner.

För den som är intresserad av studiecirkeln i Hudiksvall, kontakta Pär Bergroth, mobil 070-266 08 84 och mejl par.bergroth@gmail.com.

Upplägget i Bollnäs är inte klart, men man kan anta att Hudiksvall kan ge inspiration.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Förhandsanmälan: Ja.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Studieförbundet vuxenskolan, Östra Stationsgatan 15, Bollnäs.

Dag och tid: Torsdagen 5 september 2024, klockan 13.30.

Text och foto:

Studieförbundet vuxenskolan (SV)