Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Inflyttning Norrlandskustens industrier

14 oktober 17:30 20:00

Norrlandskusten genomgick en snabb industrialisering under 1800-talet, med stor inflyttning till industrierna som följd. Historikern Lars Ilshammar berättar om denna inflyttning, som påverkade städer, samhällen och områden på Norrlandskusten.

Lars Ilshammar, 65 år, är historiker, it-debattör och tills helt nyligen biträdande riksbibliotekarie vid Kungliga Biblioteket (KB). Han är från Ljusdal och ledamot av Hälsinge Akademi.

Lars Ilshammar har en bakgrund som journalist och har bland annat varit chefredaktör för Örebro-Kuriren, redaktör för tidskriften Media i Fokus samt styrelseledamot i Sveriges Radio och Sveriges Television. Han har också varit engagerad i Institutet för framtidsstudier, varit chef för Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek samt föreståndare för forskningsprogrammet DemocrIT vid Örebro universitet.

Bilden är på Lars Ilshammar.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen 14 oktober 2024, klockan 18, med Café Norden som börjar 17.30.

Patricia, Hudiksvall

Lastagegatan 9