Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Vendel- och vikingatida båtgravar

11 november 17:30 20:00

”Valsgärde – en guldskimrande forntid: en historia om båtgravarnas betydelse under vendel- och vikingatid”, är rubriken på ett spännande föredrag om vad svunna tiders gravar kan berätta om.

Arkeolog Rebecka Fleischer, 37 år, berättar om Valsgärde vid Fyrisån, cirka tre kilometer norr om Gamla Uppsala. Här finns 15 båtgravar från vendel- och vikingatid. Hon har skrivit en kandidatuppsats om ryttargravar från Vendel och Valsgärde, om skillnader och kontraster i hästutrustning mellan vendel och vikingatid.

Valsgärde användes som gravplats redan under århundradena kring Kristi födelse. I slutet av 500-talet eller början av 600-talet anlades den första av båtgravarna, som platsen är berömd för. Ungefär en person per generation är lagd i en båtgrav; det markerar förmodligen en status, som bara en person åt gången kunde inneha. Gravskicket skiljer sig ordentligt åt från dåtidens normala gravskick, dels genom ovanligt rika gravgåvor, dels genom att kroppen och gravgåvorna inte är kremerade.

Rebecka Fleischer har en filosofie kandidatexamen från Uppsala universitet i arkeologi och antik historia. Hon håller på med en mastersexamen i arkeologi.

Rebecka Fleischer har ett stort arbetsfält. I slutet av juli 2024 började hon med arkeologiska utgrävningar på Åland. Tidigare har hon arbetat i framför allt Finland med stenåldersarkeologi och stupade soldater från andra världskriget.

Hon har en bakgrund som behandlingspedagog, bland annat på Hasselakollektivet. Rebecka Fleischer fick sin behandlingspedagogsutbildning på CUL (Centrum för utveckling och lärande) i Hudiksvall.

Bilden visar vägen mot kullen med båtgravarna i Valsgärde.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Förhandsanmälan: Nej.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen 11 november 2024, klockan 18, med Café Norden som börjar 17.30.

Foto: Wikipedia

Patricia, Hudiksvall