Program resan till Island 2017

Föreningen Norden Gävle Gävle arrangerar, tillsammans med Magnussons Resor AB och Lena Eriksson, en upplevelserik resa till Island den 17–21 maj 2017.

Lena är guide, och har bott på Island i över 20 år.

Dag 1, 17 maj
Avfärd 08.00 från Arlanda, Icelandair, egen incheckning, terminal 5, var i god tid! Möjlighet finns att bo över på Best Western, Arlandahotellby mellan den 16 och 17 maj.

Ankommer Reykjaviks flygplats, Keflavik, 09.10, två timmars tidsskillnad, där buss och representant från Magnussons Resor, Ingrid, och vår guide, Lena, möter er. Vi börjar med en stadsrundtur, äter lunchbuffé och fortsätter vår rundtur, åker ut till Alafoss och tittar på vackra ulltröjor.

På kvällen äter vi en gemensam middag.

Hotell i Reykjavik är Hotell Leifur Eriksson, som ligger centralt.

Dag 2, 18 maj
I dag börjar vi med ett besök på Tingvalla. År 930 e. Kr valde öns 36 hövdingar den här dramatiska platsen för det årliga alltinget.

Vi fortsätter vår tur mot Fridheimar, tomatodling i växthus och här äter vi vår lunch och efter det får vi se fina islandshästar.

Vi får inte missa den mäktiga Strokkur, geysirn som sprutar vatten upp till 15–30 meter var 5–7 minut!

Efter att vi sett detta skådespel, far vi till det enormt vackra vattenfallet Gullfoss. Vi stannar ett tag och går runt och ser på detta mäktiga vattenfall.

Vi drar oss tillbaka till Reykjavik och vårt hotell, och vi äter en gemensam middag.

Dag 3, 19 maj
En dag för egna aktiviteter, vilka kan bokas på plats.

Lunch och middag på egen hand.

Dag 4, 20 maj
I dag blir det avfärd mot Sydkusten – kontrasternas landskap, med gröna berg, svart sand, vackra vattenfall och – om sikten är god – vita glaciärer.

Vi kommer också att göra ett stopp för att se en video då Eyjafjallajökull hade utbrott 2010.

Vi äter lunch någonstans längs vägen och går ner på den svarta stranden och stannar till i den lilla byn Vik, innan det är dags att åka tillbaka och vi avslutar med en vikingamiddag på kvällen.

Buss hämtar oss här och tar oss till vårt hotell i Reykjavik.

Dag 5, 21 maj
Vi checkar ut och har badkläderna redo, för nu åker vi till Blå Lagunen och njuter av det varma, hälsosamma vattnet. Handduk ingår.

Innan det är dags att åka till flygplatsen, hinner vi med en lunch i Grindavik och därefter bär det av mot flyget, som går 16.25 och vi landar på Arlanda 21.20.

Kostnader
Den totala kostnaden för resan är 11 750 kronor per person.

Arrangemanget på Island kostar 8 800 kronor per person, för helpension, del i dubbelrum, svensktalande guide, Lena, buss och inträden. Detta betalas till Magnussons Resor AB, som skickar ut en anmälningsfaktura på 1 000 kronor per person i början av december och slutfakturan på 7 800 kronor per person skickas ut i februari.

Flygpriset är 2 950 kronor per person och detta är bokat av Active Travel i Malmö, vilka skickar ut en deponeringsfaktura i slutet av november på 600 kronor per person och slutfakturan i februari på 2 350 kronor per person.

Det som tillkommer är: all dryck, enkelrumstillägg 400 kronor per person och natt, lunch och middag dag 3, då ni har tid för helt egna aktiviteter, och 600 kronor per person för den som vill övernatta på Best Western, Arlandahotellby, 16–17 maj.

Information
Upplysningar om resan lämnas av Ingrid Borgvall Magnusson, Magnusssons Resor AB, mobil 070-878 08 77.

Ni kan även kontakta Martha Bonn, Föreningen Norden Gävle, mobil 072-242 44 59.

Bindande anmälan görs senast den 25 november till
kontakt@magnussonsresor.se
med kopia till lars.g.lundqvist@telia.com.

Obs, ange om ni vill ha enkelrum, om ni har någon form av allergi, är vegetarian eller dylikt och om ni vill övernatta på Best Western, Arlandahotellby, mellan den 16 och 17 maj.

Viktigt
• Kolla så att era pass eller nationella id- kort är giltiga!
• Se över er reseförsäkring!

Välkomna!

Magnussons Resor AB