Loading Events

• This event has passed.

Film: ”Boy from Heaven”

24 november 2022 19:00 21:00

Den svenske regissören Tarik Saleh, som tidigare gjort The Nile Hilton Incident (2107), är tillbaka med en politisk thriller. Fares Fares spelar en av nyckelrollerna som en fiskarpojke, som får en fantastisk möjlighet – men hamnar i brutal maktkamp.

Filmen handlar om fiskarpojken Adam, som får erbjudande om den nästan ouppnåeliga möjligheten att studera vid Al-Azharuniversitetet i Kairo, sunnimuslimernas absoluta maktcentrum i världen. Kort efter hans ankomst till Kairo avlider universitetets överhuvud, shejk Al-Azhar, hastigt. Han kollapsar och dör inför sina studenter på det prestigefyllda universitet i Kairo. Som en följd av detta kastas Adam ofrivilligt in i en brutal maktkamp mellan den religiösa och politiska eliten i dagens Egypten.

Filmen skildrar intriger i sunniislams högsta krets men är inspirerad av krisen i Svenska Akademien.

Filmen har svensk premiär 18 november 2022. Den hade världspremiär 20 maj 2022.

Medverkande: Fares Fares och Tawfeek Barhom.

Regi: Tarik Saleh.

Manus: Tarik Saleh.

Originalspråk: Arabiska, svensk text.

Genre: Drama/politisk thriller.

Utmärkelser: Cannes filmfestival: bästa manus.

Se filmen: Klicka här för filmtrailer!

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under hösten 2022 är det sex nordiska filmer.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 80 kronor, inklusive lotteri och fika. Biljetterna släpps tre veckor före visningen.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen 24 november 2022, klockan 19.

Foto:
”Boy from Heaven”