• This event has passed.

Film: ”Maya Nilo (Laura)”

17 november 2022 19:00 21:00

Den svenska filmen, med dialog på sju språk, ”Maya Nilo (Laura)”, handlar om den feministiska skribenten Nilo (Bahar Pars). Hon lever ett välordnat liv med man och 13-åriga dotter Laura (Nadja Rosenberg). Men så kliver hennes oansvariga syster Maya (Zhala) in i bilden.

Maya har projekt, som ständigt tenderar att gå i stöpet. Nu ”kidnappar” hon Nilos dotter och Volvo, och drar sedan söderut. Målet för resan är Portugal, där systrarnas komplicerade och just cancerdiagnostiserade hippiemamma (Susan Taslimi) bor tillsammans med Mayas son. När Laura försvinner spårlöst, åker Nilo med på resan för att hitta sin tonårsdotter.

Vi följer systrarna, som till en början verkar vara varandras motsats. Men under filmens gång förstår vi att de nog har mer gemensamt än vad man tror.

Filmen är på sju språk – danska, engelska, farsi, franska, portugisiska, svenska och tyska – med svensk text.

Filmen hade premiär 2021.

Medverkande: Bahar Pars, Zhala och Nadja Rosenberg.

Regi: Lovisa Sirén.

Manus: Lovisa Sirén och Peter Modestij.

Genre: Drama/komedi.

Se filmen: Klicka här för filmtrailer!

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under hösten 2022 blir det sex nordiska filmer.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 80 kronor, inklusive lotteri och fika. Biljetterna släpps tre veckor före visningen.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen 17 november 2022, klockan 19.

Foto: ”Maya Nilo (Laura)”

Date:
17 november 2022