• This event has passed.

Film: ”Min älskade sjökapten”

7 december 2023 19:00 21:00

Filmen ”Min älskade sjökapten”, med originaltiteln ”My Sailor, My Love” och ”Rakkaani merikapteeni”, är en engelskspråkig film, som utspelar sig på Irland. Bakom filmen står den folkkäre finländske regissören Klaus Härö. Det är en tidlös film om tidlös kärlek och förlåtelse.

Howard, pensionerad sjökapten och änkling, bor i sitt hus vid havet. För att hjälpa honom i vardagen anställer hans vuxna dotter Grace hemvårdaren Annie, som också hon redan nått mogen ålder. Howard är tjurig och inåtvänd och godkänner till en början inte sin nya hemvårdare, men så småningom öppnas hans hjärta och han ger den sista kärleken en chans.

Samtidigt genomgår dottern Grace egna kriser och vill inte godkänna sin pappas nya relation. Grace känner att hon som barn blivit utan sin pappas kärlek och upplever nu att hon igen lämnas utanför. Medan Annie har att bemöta Howards och Graces förflutna, ställs Howard och Grace i sin tur inför sina egna brister.

Filmen är på engelska med svensk och finsk text.

Filmen hade premiär 2022.

Regi: Klaus Härö.

Genre: Drama.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under hösten 2023 blir det fyra nordiska filmer, se www.folkan.com/bio.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 100 kronor, inklusive lotteri och fika. Biljetterna släpps tre veckor före visningen.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen 7 december 2023 klockan 19.

Foto: ”Min älskade sjökapten”

Uppdaterat 19 oktober 2023