• This event has passed.

Film: ”Taikon”

8 april 2022 @ 18:00 20:00

Den svenska dokumentärfilmen ”Taikon” är årets tredje nordiska film. Filmen är ett djupgående porträtt av Katarina Taikon. Visningen är ett samarbete med Hälsinglands museum, som har en permanent utställning om den äldre systern Rosa Taikon. Rosa Taikon verkade i nästan fem decennier i Flor, Ytterhogdal, i Hälsingland. Efter hennes bortgång 2017 donerades ateljén till Hälsinglands museum, som 2021 blev en basutställning på museet. Även Katarina Taikon bodde länge i Ytterhogdal, där hon också avled 1995.

Katarina Taikon var svensk-romsk författare, som 1963 debuterade med självbiografiska ”Zigenerska”. Från 1969 gav hon ut barn- och ungdomsböcker i Katitzi-serien.

Hennes aktivism förändrade levnadsvillkoren för tusentals människor, den folkgrupp vi i dag kallar romer och tidigare kallade zigenare. Hon föddes i ett tält och lärde sig läsa först som vuxen.

Dokumentärfilmen ”Taikon” tecknar dels ett porträtt över en medborgarrättskämpe, som en del kallar ”Sveriges Martin Luther King”, dels bilder av människor som stod på hennes sida. Filmen ger också en inblick i ett Sverige och en tidsanda, som hon kämpade mot.

Filmen synliggör hur antiziganismen är en del av Sveriges historia och nutid. Samtidigt visar filmen att organiserad kamp kan skapa möjligheter till förändring.

Filmen är baserad på Lawen Mohtadis biografi om Katarina Taikon, “Den dag jag blir fri”.

Filmen är på svenska med textning på romani chib.

Filmen hade premiär 2015.

Medverkande: Katarina Taikon, Rosa Taikon och Olof Palme.

Regi: Lawen Mohtadi och Gellert Tamas.

Manus: Lawen Mohtadi och Gellert Tamas.

Producent: Gellert Tamas, Malcolm Dixelius och Åsa Jacobsson.

Se filmen: Klicka här för filmtrailer!

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under våren 2022 blir det tre nordiska filmer. Coronarestriktioner gäller med maximalt 50 personer i salongen (inget krav på coronabevis), ingen lotteri och ingen fika. Handsprit finns på flera ställen i lokalen. Efteråt blir det samtal med Hälsinglands museum.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 80 kronor. Biljetterna släpps tre veckor före visningen.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Fredagen den 8 april 2022, klockan 18.

Foto: ”Taikon”

Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland