Loading Events

• This event has passed.

Pilgrimsresa till Selånger

4 juni 2022 @ 09:00 17:00

Följ med på en resa till Selånger pilgrimscenter, en central punkt för Medeltidens pilgrimsvandringar till norska Nidaros (Trondheim). För många började vandringen i Sankt Olofs hamn i Selånger.

Före reformationen var Nidaros en av kristenhetens fyra pilgrimsmål, vilka var Jerusalem, Rom, Santigo de Compostela och Nidaros. Bakgrunden för det norska pilgrimsmålet är helgonet Olof. Olof Haraldsson (på norska Olav Haraldsson, på fornnordiska Óláfr Haraldsson) var kungen, som regerade Norge 1015–1028, till betydande del kristnade landet och blev martyr efter slaget vid Stiklestad. Han ligger begravd i Nidarosdomen.

Många vägar bär till Nidaros från olika delar av Norden. Dessa kallas Sankt Olofsvägarna eller Sankt Olavsvägarna. På webbplatsen Hälsingekusten.se finns mer information om pilgrimsleder i Hälsingland och pilgrimsvandringens historia med fokus på Nidaros. Bilden visar sträckningen från Selånger. En annan känd led, som går genom Hälsingland, är Stråsjöleden.

Vår bussresa med  Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland till Selånger pilgrimscenter har som första anhalt Kastalen i Välsta, Hudiksvall. En kastal var en befästningsanläggning för makthavare i landskapet. Den har nyligen daterats till början av 1000-talet. I Välsta får visning av kastalen.

Därefter kommer vi till Selånger pilgrimscenter, Sundsvall. Här låg under medeltiden Sankt Olof hamn (fanns flera med det namnet), där pilgrimer landsteg på väg till Nidaros. Vi får visning och guidning i Pilgrimscentret. Här äter vi lunch och får möjlighet till inköp i souvenirbutiken. Därefter vandrar vi till kyrkoruinen med guide.

Sista besöket för dagen blir Kronan och Lindhs Bageri i Jättendal, Nordanstig. Här finns möjlighet till shopping och fika med godsaker från bageriet efter eget val.

I priset ingår bussresa, guidningar och lunch.

Upplysningar: Gunnar Grenholm 070-211 62 40. Anmälan eventuella matallergier: Kerstin Söderberg 070-595 49 98.

Förhandsanmälan: Ja, bindande anmälan måste göras senast 15 maj 2022 (anmälningstiden är förlängd) genom inbetalning av avgiften till Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands plusgiro 26 44 03-7.

Pris: 300 kronor för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor extra för ickemedlemmar.

Plats: Bussen avgår från Hudiksvalls station klockan 9.00, hållplatsen för fjärrtrafik.

Dag och tid: Lördag 4 juni 2022, klockan 9–17.

Bild: Selånger pilgrimscenter

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland