Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Resa över Bottenhavet 1592

15 november 2021 @ 18:30 20:30

”En resa över Bottenhavet år 1592”, är rubriken på programmet, som vi fick ställa in under coronapandemin men nu kommer tillbaka med i Hudiksvall den 15 november. Musikvetaren Christer Bouij berättar om den katolske malteserriddaren Freiherr Augustin von Mörsberg und Beffords resa över Östersjön år 1592.

Augustin von Mörsberg und Befford (1552–1605) seglade över Bottenhavet, från Stockholm till Åbo via Holmön på svenska sidan och Korsholm på finska sidan, med ett skepp han fått låna av kung Johan III.

I sin efterlämnade reseberättelse berättar friherre Mörsberg mycket lite om sin resa längs kusten; vissa av de natt­hamnar han nämner är dock svåra att identifiera. En norrländsk bondgård har han emellertid låtit rita av! Han har också utarbetat en av de tidigaste beskrivningarna med teckningar av samer.

Bilden visar Malteserordens vapensköld.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen den 15 november 2021, klockan 19.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

Visa Arrangör-webbplats