Loading Events

• This event has passed.

Rjukan-sabotören som överlevde

20 januari 2020 @ 18:30 20:30

Tillställning: Programmet ”Joachim Rønneberg, den siste överlevande Rjukan-sabotören”, är den spännande historien om den norska motståndsrörelsens sabotage mot Nazitysklands planerade atombomb och ”hjältarna från Telemark”.

Rjukan var tidigare en viktig industriort, uppbyggd kring Norsk Hydros anläggning Rjukan salpeterfabrikker i Telemark. Här fanns god tillgång på elkraft genom reglering av älven Måna och sjön Møsvatnet. År 1934 byggde Norsk Hydro världens första kommersiella anläggning för tillverkning av tungt vatten i Rjukan. Nazityskland drev – under sin ockupation av Norge – anläggningen för att få tillgång till tungt vatten, en nödvändig del i Nazitysklands kärnvapenprogram.

De allierade och motståndsrörelsen saboterade flera gånger anläggningen. Den mest kände aktionen ledde Joachim Rønneberg från Kompani Linge. Sabotagegruppen skred till verket natten till den 28 februari 1943 och sprängde de 18 tankar där det tunga vattnet separerades.

Sabotörerna lyckades undkomma, trots att tusentals tyska soldater genomsökte de kringliggande områdena.

Historikern Arne Övrelid berättar historien om sabotageledaren, officeren och journalisten Joachim Rønneberg, som dog så sent som den 21 oktober 2018. Bilden visar honom som militär cirka 1943.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Onsdagen den 20 januari 2020, klockan 19.00.

Sidan uppdaterad 17 maj 2023

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland