Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Slaget om skogen – vad händer?

16 januari 2023 18:30 21:00

Vad händer med skogen? Varför har det blivit en öppen konflikt mellan intressen som ser till miljön i första hand och de som ser det viktiga skogsbruket som en produktionsresurs i första hand?

Leif Öster kan svara på frågorna och resonera om skogsbruket i dag och i framtiden. Han är skogsägare, turismföretagare och krönikör i tidningen Land. Han har också medverkat i SVT:s programserie ”Slaget om skogen”. Han har bakgrund som tidigare informationschef i Sveaskog och expert i skogsutredningen.

I sitt föredrag berättar han om bakgrunden till dagens skogsdebatt. Han ger också exempel på andra nyttor av den svenska skogen och utblick till andra nordiska länder.

Han är själv skogsbrukare, som kombinerar två olika näringar i sin skog och visar på olika sätt att bruka skogen. Leif Öster och hans fru vill visa att det går att använda skogen på flera olika sätt samtidigt. Han har flera idéer om hur skogsbruket kan ändras i framtiden.

Leif Öster, Avesta, är skogsägare, turismföretagare och krönikör i tidningen Land.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndag 16 januari 2023, klockan 19.

Foto: Leif Östers Linkedin

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland