Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Utflykt till hälsingegård i Alfta

28 september 10:00 15:00

Stefan Olmårs tar emot oss i sin hälsingegård i Alfta med släktanor från mitten av 1500-talet. Denna möjlighet att besöka en gammal hälsingegård kräver förhandsanmälan, se nedan!

Efter fika tar Stefan Olmårs oss med till närbelägna gården Ol-Mårs i Alfta. Där får vi bland annat se måleri av Jonas Eriksson från sent 1700-tal, schablonmåleri och en tavla från 1800-talet.

Måleri och inredningar från 1800-talet – däribland schablonmåleri – dominerar i hälsingegårdarna, men det finns en förhistoria. Många spår av intressant äldre måleri finns bevarat från de grupper av målare, som dekorerade i gårdar och kyrkor under 1700-talets andra hälft. De tre målare man särskilt brukar nämna är Jonas Eriksson, Jonas Hertman och Paul Hallberg.

Vi får stifta närmare bekantskap med Jonas Erikssons måleri och senare schablonmåleri.

Gården Ol-Mårs är inte bara berömd för sina målningar och för att vara en av besöksgårdarna under Hälsingegårdarnas dag. Under en tid hade Agnes Andersson, Alftas mest berömda fotograf, en sommarateljé på Ol-Mårs, som hon öppnade 1884. Fotot är ett porträtt av Agnes Andersson.

Tyvärr har vi ingen bild av gården Ol-Mårs att visa. Men den som följer med på visningen, får alla chanser till egen dokumentation.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Förhandsanmälan: Ja, senast 25 september till Stefan Jonäng, mobil 070-521 02 35 och mejl stefan@jonang.se.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Samling vid Linbageriet i Alfta, där vi börjar med valfritt fika.

Dag och tid: Lördagen 28 september 2024, klockan 10.00. Sluttiden är inte klar.