Nordenresa till Stavanger

december 26, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Vi åker genom tre årstider inom loppet av fyra timmar.”

Följ med på Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands resa till norska Stavanger den 30 maj–4 juni 2018.

Under resan kommer du att få uppleva den unika norska naturen i all sin variation. Vi bor på lyxiga hotell, där vi ser tredimensionell bio och äter goda middagar, och gör en resa, där du kan njuta av vad ögat ser.

Dag ett börjar i Hudiksvall och går via Söderhamn och Bollnäs till Fagernes i Valdres med lunchstopp i Sälenfjällen.

Dag två åker vi över Hardangervidda genom den fantastiska Måbödalen och Vöringforsen, sedan vidare till Eidsfjord i det inre av Hardangerfjorden – på fyra timmar upplever vi tre årstider.

Dag tre går mot Norges oljehuvudstad Stavanger (bilden), som också är känd för sin gamla trähusbebyggelse. Stavanger är Norges tredje största tätort. På vägen får vi se två magnifika forsar, Tvillingforsen och Langforsen, och ännu en dag med magnifik natur.

Dag fyra blir det besök på Oljemuseet, en guidad rundtur med buss genom Stavanger och på kvällen träff med Föreningen Norden.

Dag fem lämnar vi Stavanger för norska Östlandet och sommarstaden Tönsberg, med ny storslagen natur längs vägen. I Tönsberg äter vi vår sista måltid tillsammans.

Dag sex är hemresa från Tönsberg till Hälsingland.

Bakgrund: Föreningen Norden tar upp de populära resorna till nordiska grannländer. Första resan går från Hudiksvall och Hälsingland till södra och västra Norge, med Stavanger som mål.

Frågor och anmälan: För frågor och anmälan, kontakta Gunnar Grenholm, mobil 070-211 62 40 och e-post gunnar.grenholm@egendomsmaklarna.se.

Anmälningsavgift: 500 kronor, betala senast 2 april 2018 till Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland, plusgiro 26 44 03-7.

Pris: 7 350 kronor per person, enkelrumstillägg 2 000 kronor.

Program: För programmet i sin helhet, klicka här!

Plats: Södra Norge.

Dag och tid: 30 maj–4 juni 2018.

Foto: Stavanger kommune

Sidan uppdaterad 27 december 2018