Litteraturcirkel öppnar

mars 30, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland har sedan gammalt en studiecirkel i nordisk skönlitteratur. Där finns nu plats för fyra nya cirkeldeltagare.

– Vi läser nordiska skönlitterära författare, även baltiska, och emellanåt nobelpristagare, självklart i svensk översättning. Det vi inte läser är deckare, thriller, science fiction eller fantasy. De är inte aktuella så länge jag ansvarar för cirkeln, säger cirkelledaren och förre bibliotekarien Marianne Kivimäe till Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands webbplats.

– Det är inte helt lätt att hitta dessa titlar, men biblioteket kan hjälpa till med tips, berättar hon.

Studiecirkel låter en deltagare i taget välja den bok som ska läsas. Den som har valt bok fungerar som samtalsledare. Hen har läst in sig en smula på författaren, letar reda på några recensioner och så vidare.

– Det handlar inte om några omfattande förberedelser, men samtalsledaren ger en start för resonemangen och samtalsledaren ”håller ihop” det hela, så vi inte hamnar i rent bludder, säger Marianne Kivimäe.

Studiecirkeln har möte cirka en gång per månad under terminerna och träffas under två timmar i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Hudiksvall. Det blir alltså vanligen nio cirkelträffar per år. Cirkeln består av nio till tio personer, ungefär lika många män som kvinnor. Åldersspannet är 50–90 år, med övervikt för pensionärer, berättar hon.

Studiecirkeln har pågått sedan 1973, då rektor Åke Engberg startade den. Sedan 2013 är Marianne Kivimäe cirkelledare.

Den som är intresserad av att ingå i denna nordiska studiecirkel för skönlitteratur, kan kontakta Marianne Kivimäe på maripriit@gmail.com eller 073-082 29 76.

Följande verk och författare har ingått i studiecirkeln de senaste åren:

Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström
Solidärer av Anna Jörgensdotter
Simma med de drunknade av Lars Mytting
Två systrar av Åsne Seierstad

Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen
Där vägarna möts av Tommi Kinnunen
Nocturner av Kazuo Ishiguro
Swede Hollow av Ola Larsmo
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Kåda av Ane Riel