”Amatörer” sätter bruksort på kartan

september 10, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Den svenska komedin ”Amatörer” skildrar en svensk bruksort i förändring.

Välkommen till Lafors! En svensk brukskommun i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt!

Nu gäller det att sätta Lafors på kartan, meddelar kommunchefen. Snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut, men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis …

Filmen är ett samarbete mellan Gabriela Pichler och författaren Jonas Hassen Khemiri, som belönades med Augustpriset för sin roman ”Allt jag inte minns”.

Gabriela Pichler vann 2010 en Guldbagge för sin examensfilm ”Skrapsår”. Långfilmsdebuten ”Äta sova dö” vann publikpriset i Venedig och tog storslam på Guldbaggegalan, där den fick pris för bästa manus, bästa kvinnliga huvudroll, bästa regi och bästa film.

Rollerna i ”Amatörer” spelas av Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter och Fredrik Dahl.

Manus står Jonas Hassen Khemiri och Gabriela Pichler för. Regi Gabriela Pichler.

Kritiker och publik tog emot filmen väl.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter, under hösten 2018 med nya nordiska filmer. Efter filmen är det fika och lotteri, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 70 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 13 september 2018, klockan 19.

Sidan uppdaterad 10 september 2018