Blombergsson – vår första konstnär

januari 15, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Svante Albert Blombergsson från Hanebo – men senare med bopålarna i Söderhamn – var Hälsinglands första konstnär.

Det slår antikvarie Lars Nylander fast, som skrivit ett praktverk om målaren, ”Albert Blombergsson. Liv och konst” (2008).

Lars Nylander berättade om Hälsinglands första konstnär av rang, Albert Blombergsson, på ett möte med Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland den 15 januari på Patricia i Hudiksvall. Cirka 25 personer kom till mötet.

– Albert Blombergsson var mycket uppskattad av många i landskapet. Han arbetade både med kyrkokonst och med att måla tavlor, fina landskapsmotiv och även porträtt var han kunnig på, berättar Anders Bouij, ordförande för Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland, som var med på mötet.

Under ett sextiofyra år långt liv målade Albert Blombergsson storslagna landskapsmotiv, varav många från Hälsingland.

Svante Albert Blombergsson föddes 1810 och blev målarmästare enligt den gamla skråordningen. Han utbildade sig vidare till konstnär på Konstakademien och hade under många år sin verkstad i Söderhamn. Han är känd för romantiska landskapsmålningar i olja och altartavlor i Alfta, Arbrå, Bergsjö, Bjuråkers, Hanebo, Norrbo, Ilsbo, Rogsta och Undersviks kyrkor.

Han är naturligtvis representerad i Hälsinglands museum och museet i Söderhamn. Blombergsson finns också i två nationella museer, Nationalmuseum och Hallwylska museet, och i ytterligare två länsmuseer, Vänersborgs museum och Bohusläns museum.

Som vanligt började Föreningen Nordens evenemang med Café Norden, som startade en halvtimme före föredraget.

Evenemanget genomfördes i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).