Cirkelstart i Bollnäs–Ovanåker

september 10, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Nu har även Bollnäs och Ovanåker fått en nordisk studiecirkel, där deltagarna kan läsa nordisk skönlitteratur och dela erfarenheterna med varandra.

– Nu har Föreningen Nordens bokcirkel startat i Bollnäs–Ovanåker. Vi hade vår första cirkelträff 5 september med sex deltagare. Vi har ytterligare tre möten i höst, berättar Stefan Jonäng, initiativtagare till cirkeln.

Cirkeln sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Inspirationen till Föreningen Nordens cirkel i Bollnäs–Ovanåker kommer från Hudiksvall, som haft en nordisk litteraturcirkel i över 50 år. Cirkeln startades av den legendariske rektorn Åke Engberg, som lämnade över stafettpinnen till bibliotekarien Marianne Kivimäe, som har fått läraren Pär Bergroth att ta över ledarskapet. Bilden visar cirkelns femtioårsjubileum.

Både i Hudik och Bollnäs läser man verk av en skönlitterär författare från ett nordiskt land, antingen en nyutgiven bok eller bok av äldre datum.

Ansvarig för bokvalet en månad är samtalsledare. Hen börjar med att berätta vad hen tycker om boken. Sedan går man laget runt, pratar om vad som är positivt och negativt, kommer med egna reflektioner. Bokansvarig avslutar cirkeln med att läsa ur några tidningsrecensioner eller andra reflektioner, vilket vanligen leder till ytterligare diskussioner.

För den som är intresserad av studiecirkeln i Bollnäs–Ovanåker, som har plats för betydligt flera cirkeldeltagare, kontakta Stefan Jonäng, mobil 070-521 02 35 eller mejl stefan@jonang.se.

För den som är intresserad av studiecirkeln i Hudiksvall, som har plats för ytterligare några deltagare, kontakta Pär Bergroth, mobil 070-266 08 84 eller mejl par.bergroth@gmail.com.

Text och foto: