Jussi Björling i fokus

mars 24, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Vem var Jussi Björling? Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland bjöd in Stefan Olmårs, sekreterare i Jussi Björlingsällskapet, för att berätta om Jussi Björling, Sveriges störste manlige sångare i modern tid. Föreläsningen var 20 mars 2024 på restaurang Patricia i Hudiksvall.

Stefan Olmårs är från Hovra, Ljusdal. Han är sekreterare i Jussi Björlingsällskapet, stiftat den 7 januari 1989. Sällskapet har till uppgift att främja intresset för och kunskapen om Jussi Björling, hans sångkonst, liv och karriär.

Ett femtiotal intresserade kommit till mötet, för att höra honom om berätta om hälsingesonen Jussi Björling, låta oss lyssna på inspelningar och se filmavsnitt av operan La Bohème när Jussi sjöng.

Sångaren Jussi Björling, 1911–1960, föddes i Stora Tuna, Dalarna. Hans liv och musikaliska livsresa fascinerar generation efter generation världen över. Han sjöng i fyrtiofem av sina fyrtionio år i livet, gjorde över tretusen framträdanden och omkring 650 enskilda nummer som arior och sånger.

Stefan Olmårs berättade bland annat om Jussis hälsingerötter. Jussi Björlings far, David, var född i Strömsbruk, där Jussi också sjungit. Jussis farfar, Lars Johan Björn, var smed från Voxna. Hit kom släktens anfader, Anders Andersson, år 1747.

Han berättade också om verksamheten i Jussi Björlingsällskapet. Om Jussi-festligheter som hålls varje år Strömsbruk och Voxna, till minne av Jussi. Han berättade även om personliga minnen med möten med folksångerskan Joan Baez och poeten Björn Ranelid, bägge anhängare av Jussi Björling.

Samma dag som Stefan Olmårs höll föredraget om Jussi Björling, hade föreningen ett möte i Bollnäs, ”Finns vänortsverksamheten”, med debatt om vänortsverksamheten i Bollnäs och Hälsingland. Dagen efter, 21 mars, stod filmen ”Bastarden” i Iggesund på programmet, i samarbete med Bio Kontrast.

Kommande evenemang med föreningen är:
• 2 april, Industrihistoria: övergivna platser, Hudiksvall, med Jan Jönmark
• 22 april, Hans Lidman på Nordkalotten, Edsbyn.

Se vidare föreningens webbplats och annons i press.

Foto: Gunnar Grenholm