Erotisk relationsdrama i ”Hjärter Dam”

augusti 26, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Den danska filmen ”Hjärter Dam” är en dramafilm, med danska titeln ”Dronningen”, om en kvinna som går över gränsen: hon inleder ett sexuellt förhållande med sin styvson.

Dramat utspelar sig i en fin Köpenhamnsförort. Vi hamnar i en villaidyll, med skogen och en badsjö som gränsar till tomten. Plötsligt dyker pappa Peters son Gustav upp från ett tidigare förhållande upp. Sonen är 17 år, har en strulig uppväxt bakom sig och behöver nu ett nytt hem. Pappan och Peter har inte haft mycket kontakt. Ganska snart efter det att Gustav flyttat in i hemmet, inleder mamman i familjen, den framgångsrika advokaten Anne, ett sexuellt förhållande med sin styvson.

Filmen är ett psykologiskt vardagsdrama. Hjärter Dam visar upp flera sidor av en människa, en människa som går för långt, utan att vara ett monster. Dagens Nyheter skriver i sin recension om att den ”skildrar äktenskaplig erotisk klaustrofobi och förbjudna passioner i den välsituerade medelklassen. En förtätad och välspelad relationsthriller.”

Filmen fick ett bra mottagande och genomgående höga betyg i recensionerna.

Den hade svensk premiär i januari 2019.

Filmen blev utsedd till bästa nordiska film på Göteborgs filmfestival och har fått priset TIFF Award för bästa regi.

I rollerna ser vi bland annat Trine Dyrholm i huvudrollen som Anne, Gustav Lindh som Gustav och Magnus Krepper som Peter.

Regi: May el-Toukhy.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter, under hösten 2019 med rekordmånga nordiska filmer, nio stycken. Efter filmen är det fika och lotteri, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 70 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 5 september 2019, klockan 19.