Hans Lidman drog publik

september 25, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands första program för hösten i Hudiksvall, den 11 september, drog ett trettiotal besökare. Jan Lahenkorva, Bollnäs, ordförande i Hans Lidman Sällskapet, berättade om författarens liv och skildringar från Hälsingland, Dalarna och Nordkalotten.

Hans Lidman (1910–1976) var uppväxt i Edsbyn, där han också levde hela sitt liv. Han arbetade i sin ungdom med flertalet skogjobb bland annat flottning. Under tiden började han skriva artiklar i tidningar om fiske och hembygd. De handlade om platser i gränstrakterna mellan Dalarna och Hälsingland. En klassisk bok för fiskeintresserade är ”Det nappar i Svartån” (1945). Från 1941 kunde han försörja sig som författare och gav ut i genomsnitt en bok om året.

Senare började han skriva reseskildringar från Nordkalotten, de norra delarna av Norge, Sverige och Finland. Han reste med buss, cykel och vandrade i dessa stora vildmarker.

Förutom fiske i alla varianter och naturskildringar, ägnade han sig också att skildra befolkningen i dessa områden, som i vissa fall var hårt drabbade av andra världskrigets förstörelse. ”Nordkalott” (1957) var en av de stora upplagorna. Under 1950- och 60-talet var Hans Lidman en av Sveriges bästa säljande författare.

Hans böcker finns på bibliotek och antikvariat och några har också getts ut som ljudböcker. Några som bara finns i begränsade upplagor kan i dag ha ett högt värde. Han var också en skicklig fotograf och naturbilderna uppskattas av hans många läsare.

Presentationen av programmet berättar mer om Hans Lidman, Hans Lidman på Nordkalotten!

Gunnar Grenholm
Foto: Hans Lidman