INSTÄLLT: ”En resa över Bottenhavet 1592”

november 1, 2020 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Detta möte om ”En resa över Bottenhavet år 1592” är inställt på grund av coronapandemin.

Tillställning: ”En resa över Bottenhavet år 1592”, är rubriken på Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands aktivitet, som markerar att föreningen är igång igen med program efter det att coronapandemin slog till i mars 2020. Tidigare i november har föreningen föreläsning om ”Hälsinglands flora” i både i Hudiksvall och Ljusdal och dessförinnan två nordiska filmer i samarbete med Bio Kontrast.

Musikvetaren Christer Bouij berättar om den katolske malteserriddaren Freiherr Augustin von Mörsberg und Befford, som levde mellan 1552 och 1605, och hans resa över Östersjön. Han seglade över Bottenhavet, från Stockholm till Åbo via Holmön på svenska sidan och Korsholm på finska sidan, med ett skepp han fått låna av kung Johan III.

I sin efterlämnade reseberättelse berättar friherre Mörsberg mycket lite om sin resa längs kusten; vissa av de natt­hamnar han nämner är dessutom svåra att identifiera. En norrländsk bondgård har han dock låtit rita av! Han har också utarbetat en av de tidigaste beskrivningarna med teckningar av samer.

Bilden visar Malteserordens vapensköld.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare.