”Kollektivet” – film om kollektivdröm

januari 19, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland lockade med årets första nordiska film den 19 januari 2017, den kritikerrosade danska dramafilmen och publiksuccén ”Kollektivet”.

Filmen handlar om ett ungt par, Erik och Anna med dottern Freja, som drömmer om att starta ett kollektiv i en finare del av Köpenhamn. Husmöten, middagar och fester avlöser varandra. Det handlar mycket om vänskap, kärlek och sammanhållning men också om problem – en svår kärleksaffär blir kollektivets stora prövning.

Regissör är Thomas Vinterberg, som också har gjort filmerna ”Festen” och ”Jakten”. Filmen hade dansk premiär den 14 januari 2016.

– Humoristiskt och rörande porträtt av en generation och en liten kluven kärleksförklaring till en grupp drömmare och idealister, summerar Marianne Kivimäe, Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Efter filmen var det som vanligt fika och utlottning av priser bland besökarna. Pris för film, fika och lott var facila 60 kronor.