Kungens val 1940

november 2, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Filmen ”Kungens val” är den första norska filmen i Bio Kontrasts höstprogram, en spelfilm från 2016. Filmen bygger på historiska händelser och utspelar sig i Norge under tre dagar i april 1940. ”Kungens val” handlar om kung Haakon VII:s val och dramatiska flykt undan det invaderande Nazityskland.

Filmen blev kritikerhyllad och vad åtta priser i norska Amandaprisen, bland andra för bästa norska biofilm, bästa filmmanus och bästa filmmusik. Filmen gick upp i Norge med titeln ”Kongens nei” och hela 713 000 norrmän såg den på biografer 2016.

Filmen är regisserad av Erik Poppe. I huvudrollen som kung Haakon ser vi Jesper Christensen, sekonderad av bland andra Anders Baasmo Christiansen som kronprins Olav, Tuva Novotny som kronprinsessan Märtha och Gerald Pettersen som statsminister Johan Nygaardsvold.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Efter filmen är det fika, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 60 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 23 november 2017, klockan 19.