• This event has passed.

Detta är DX-ing

1 februari 18:00 20:00

Vad är DX-ing och vilken utrustning behöver man som radioamatör? Frågor om detta svara DX-aren Christer Norqvist på i årets första arrangemang i Bollnäs den 1 februari.

Senare i vår blir det ytterligare program i Bollnäs och Ovanåker: mars om vänortsverksamhet, april om Hans Lidman på Nordkalotten (Edsbyn) och maj om vänortsverksamheten på plats i Vänortsparken (Bollnäs). Ansvarig för verksamheten är Stefan Jonäng, se kontaktvägar under Styrelse.

DX-ing är en förkortning, som syftar på amatörradio, där man har kontakt med avlägsna radiosändare. Man skiljer på lyssnaramatörer, som antingen utövar passiv DX-ing eller aktiv DX-ing och har tvåvägsförbindelse.

Förkortningen DX står i dag för långväga förbindelse. Den har sannolikt sitt ursprung inom telegrafi, där trafikförkortningar är vanliga. Den ursprungliga betydelsen är inte helt klar. Några vanliga förslag är: ”distans”, ”okänd distans” eller ”långväga förbindelse” (”distant exchange”).

En person som ägnar sig åt DX-ing kallas för DX-are eller lyssnaramatör.

DX-aren som fått in en intressant station skriver en lyssnarrapport till den sändande stationen. Lyssnarrapporten innehållet tid, datum, frekvens, innehållet i programmet som avlyssnats samt en rapport om kvalitet och hörbarhet på sändningen. Radiostationen skickar sedan förhoppningsvis ett så kallat QSL-kort, som bekräftelse på avlyssningen. Bilden visar ett QSL-kort från Voice of America.

DX-aren samlar på dessa kort. QSL-kort från avlägsna och mer udda stationer med svag sändareffekt värderas högre än QSL-kort från starka, närliggande stationer.

Christer Norqvist, Bollnäs, är gammal DX-are. Han gjorde värnplikten som spaningssoldat och telegrafist. Detta blev startskottet för DX-ing. Han är också är också engagerad i Bollnäs filateli- och vykortsförening.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Studieförbudet vuxenskolan, Östra Stationsgatan 15, Bollnäs. Ingång vid Best Western First Hotell, en trappa upp.

Dag och tid: Torsdagen 1 februari 2024 klockan 18.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

View Organizer Website