Loading Events

• This event has passed.

Film: ”Ninjababy“

27 januari 2022 @ 19:00 21:00

Den norska dramakomedin ”Ninjababy” – med samma originaltitel – är årets första nordiska film. Filmen handlar om 23-åriga Rakel, som har en massa planer för sitt liv. Ingen av dem innefattar att bli mamma. Så när hon efter sex månaders havandeskap upptäcker att hon är gravid, vänder det minst sagt upp-och-ner på hennes tillvara. ”Ninjababy” ger en oborstad bild av sex och mödraskap.

Hennes liv blir inte lättare av att bebisen inom henne envisas med att ha egna åsikter. Rakel blir gravid efter ett inte så romantiskt engångsligg. Hon har aldrig velat bli mamma och tycker att det är tillräckligt svårt att ta hand om sig själv, vilket får moderskapsuppgiften att verka omöjlig. Hon vill hellre supa och knulla. Nu måste hon få ordning på tillvaron, något som inte är Rakels bästa gren.

”Ninjababy” är baserad på Inga Sætres tecknade roman ”Fallteknikk” från 2011.

Filmen hade premiär 18 januari 2021, men på grund av coronarestriktioner blev det norsk biopremiär först 21 maj 2021. Filmen fick svensk premiär 29 oktober 2021.

Den fick gott mottagande med höga betyg i svenska, norska och internationella medier.

Filmen har också fått många utmärkelser: Tromsø Internasjonale Filmfestivals publikpris (2021), Pris for bästa spelfil på South by Southwest-festivalen (2021), Amandapriset för bästa filmmanus (2021), Amandapriset för bästa kvinnliga huvudrollen (2021), Amandapriset för bästa regi (2021) och Europeiska filmpriset för bästa komedi (2021)

Medverkande: Kristine Kujath Thorp, Arthur Berning, Nader Khademi, Herman Tømmeraas och Sylvia Nymoen.

Manus: Johan Fasting, Yngvild Sve Flikke och Inga Sætre.

Regi: Yngvild Sve Flikke.

Producent: Yngve Sæther.

Se filmen: Klicka här för filmtrailer!

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under våren 2022 blir det tre nordiska filmer. Coronarestriktioner gäller med maximalt 50 personer i salongen (inget krav på coronabevis), ingen lotteri och ingen fika. Handsprit finns på flera ställen i lokalen.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 80 kronor. Biljetterna släpps tre veckor före visningen.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 27 januari 2022, klockan 19.

Foto: ”Ninjababy”

Uppdaterat 15 januari 2022