• This event has passed.

Landsbygden i norra Sverige

8 februari 2022 @ 18:30 21:00

Landsbygden i norra Sverige”, är rubriken på ett föredrag av Po Tidholm i Hudiksvall den 8 februari. Han tar upp möjligheter och utmaningar för Hälsingland och Norrland.

Utgångspunkten är att norra Sverige är rikt men har historiskt haft svårt att få del av vinsterna, som råvarorna genererat och fortsatt genererar. Po Tidholm kommer också att ta upp sin syn på skogen och dess skötsel.

Po Tidholm är journalist, författare och samhällsdebattör. Han är född i Arbrå och efter en tid i Stockholm återvände han år 2000 till Hälsingland, nu till Trönö.

Han är känd landet runt för sina inlägg om landsbygdsutveckling. Han har varit programledare och reporter på Sveriges Radio, skrivit böckerna ”Norrland” och ”Läget i landet”, gjort tv-serien ”Resten av landet”, är flitig krönikör i många medier och aktiv samhällsdebattör. Sedan 2014 driver han ”Norrlandspodden” tillsammans med journalisten Sofia Mirjamsdotter.

Han skrev i januari 2021 en inlägg i Dagens Nyheter:

En norrländsk pamflettLadda ner

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Björkbergskyrkans samlingssal, Fiskebyvägen 25, Hudiksvall.

Dag och tid: Tisdagen den 8 februari 2022, klockan 19.

Uppdaterad 1 februari 2022

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland