• This event has passed.

Film: ”Syndabocken”

15 februari 19:00 21:00

Filmen ”Syndabocken” handlar om lotterisvindlaren Dimman, som reser till Malta för att söka försoning med sin före detta partner. Han gör det genom att komma till den tidigare kollegans bröllop.

Det är inledningen till ett lika desperat som dekadent sökande efter försoning. Bakgrunden är att Malta är centrum för den svenska nätkasinoverksamheten. Dimman (Joel Spira) dyker upp efter åratal på flykt undan ett bedrägeribrott, som hans bäste vän Fredrik (Christopher Wagelin) fick ta smällen för.

Produktionsbolaget talar om ”en Medelhavsnoir om skuld, flykt och förlåtelse i skuggan av den svenska e-gamingkolonin på Malta”.

Dagens Nyheter skriver i sin recension om regissören Axel Peterséns verk: ”Rollfigurerna är sällan helt igenom sympatiska men svåra att inte gilla, där de vacklar under tyngden av problem som de själva trasslat in sig i. De rör sig i miljöer där ett visst mått av skumrask kommer på köpet med överklassambitionerna: krogsvängen, fastighetsbranschen, konstvärlden.”

Filmen fick medelbetyg på 3,3 av 5, enligt Svensk filmdatabas. Men den tog storslam på Guldbaggegalan i mitten av januari 2024, med överlägset flest baggar, sju stycken.

Filmen är på svenska, engelska och maltesiska, med svensk text där talet inte är svenska.

Filmen hade svensk biopremiär 24 november 2023.

Genre: Drama.

Regi: Axel Petersén.

Större roller: Joel Spira, Christopher Wagelin, Julia Sporre, Jacqueline Ramel, Michal Axel Piotrowski och Tommy Nilsson.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under första halvåret 2024 blir det fyra nordiska filmer, se www.folkan.com/bio.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 100 kronor, inklusive lotteri och fika. Biljetterna släpps tre veckor före visningen och kan bokas på bio.se.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdag 15 februari 2024 klockan 19.

Foto: ”Syndabocken”

Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland