Loading Events

• This event has passed.

Film: ”Fyra små vuxna”

22 februari 19:00 21:00

Filmen ”Fyra små vuxna” är en finländsk dramafilm, som ifrågasätter normer och testa både sina egna och omvärldens gränser. Filmen handlar om polyamorösa förhållanden.

Filmen heter på finska ”Neljä pientä aikuista”. Den handlar om att politikern Juulia (Alma Pöysti), som aspirerar på att bli partiledare, får reda på att hennes man, prästen Matias (Eero Milonoff), har varit otrogen. Istället för att begära skilsmässa, föreslår hon att de ska ha ett öppet förhållande. Hon köper en handbok i polyamorösa förhållanden, som hon sätter i händerna på Matias och hans nya kvinna.

Det blir snabbt hårda prövningar, då det visar sig att Matias kvinna Enni (Oona Airola) sedan länge haft ett förhållande med Matias och därtill blir gravid. I samma veva skaffar Juulia en till partner, Miska (Pietu Wikström), som är dragshowartist och i sin tur även har en annan relation.

Filmen fick blandat mottagande, men genomgående hyllar recensenterna Alma Pöystis rollprestation.

Filmen är på finska med svensk text.

Filmen hade svensk biopremiär 3 januari 2024.

Genre: Dramakomedi.

Regi: Selma Vilhunen.

Större roller: Alma Pöysti, Eero Milonoff, Pietu Wikström och Oona Airola.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Under första halvåret 2024 blir det fyra nordiska filmer, se www.folkan.com/bio.

Förhandsanmälan: Ja, biljetten betalas vid bokningen. Klicka här för att köpa biljett!

Pris: Biobiljett à 100 kronor, inklusive lotteri och fika. Biljetterna släpps tre veckor före visningen och kan bokas på bio.se.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdag 22 februari 2024 klockan 19.

Foto: ”Fyra små vuxna”

Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland