• This event has passed.

Fotografer i Hälsingland

27 april 2023 18:30 21:00

”Fotografer i Hälsingland”, är rubriken på ett föredrag av Lars Eriksson. Han berättar om gamla fotografer och visar bilder från förr.

Fotograferna kom på 1840-talet och blev viktiga – men ofta förbisedda – kulturbärare. Lars Eriksson har en webbplats, www.fotografihistoria.se, där han dokumenterar fotografer och fotoateljéer i Hälsingland och Gästrikland från 1840-talet till 1920-talet. Det började med äldre fotografer i Hudiksvall men blev snabbt mer.

”Jag upptäckte att väldigt lite information fanns om äldre provinsiella fotografer och att de behandlats som ointressanta av kulturvårdande institutioner”, berättar han på sin webbplats. Han tycker detta är särskilt viktigt i en tid, “när användandet av analoga fotografiska metoder i stort sett upphört”.

Lars Eriksson, Forsa, är amatörfotograf, som också är mycket intresserad av gamla fotografer, fotoateljéer och fotografier.

Bilden är från Lars Erikssons webbplats.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Torsdag 27 april 2023, klockan 19.

Foto: Webbplatsen ”Fotografihistoria”

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland