• This event has passed.

Nathan Söderblom ärkebiskop

8 maj 2023 18:30 21:00

Nathan Söderblom är hälsingen, som blev ärkebiskop, Nobelpristagare och världsberömd. Prästen Tomas Jönsson berättar om hälsingesonen – född i Trönö, uppvuxen i Bjuråker och student i Hudiksvall – som blev ärkebiskop för Svenska kyrkan och en världens mest kända svenskar genom tiderna.

Lars Olof Jonathan (Nathan) Söderblom föddes på Trönö prästgård 1866, dog i Uppsala 1931 och var Svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931.

Han blev som ärkebiskop en centralfigur i svensk – men också internationell – kristenhet med stort engagemang i ungdomsfrågor och evangelsikt arbete. Han drev på skapandet av en ny psalmbok, handbok för kyrkorna och evangeliebok. Han engagerade sig mycket i internationellt arbete, både teologiskt arbete och fredsarbete, skrev böcker, höll föredrag, komponerade och predikade. Han var oerhört produktiv.

Han gjorde betydelsefulla insatser i ekumenik och samlade alla stora kyrkliga samfund utom romersk-katolska kyrkan till ett stort ekumeniskt möte i Stockholm 1925.

Nathan Söderbloms bredd ser man bland annat i att har var ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien, Svenska Akademien och Kungliga Vetenskapsakademien samt mottagare av Nobels fredspris.

Tomas Jönsson, Hudiksvall, är präst i Hudiksvallsbygdens församling, Svenska kyrkan.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare. Arrangemanget är ett samarbete Hudiksvallsbygdens församling och Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndag 8 maj 2023, klockan 19.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

View Organizer Website