• This event has passed.

Gustav Vasa – landsfader och tyrann

6 november 2023 18:00 20:00

För 500 år sedan valdes Gustav Vasa till kung av riksdagen i Strängnäs. Därmed införde Sverige ärftligt kungadöme. Herman Lindqvist berättar om kung Gustav I. Han har gått till historien som en snäll landsfader men var också en tyrann.

Gustav grundande den moderna nationalstaten Sverige. Vi firar den 6 juni – datumet då han valdes till kung – som nationaldag. På det sena 1800‐talet blev Gustav Vasa, född Gustav Eriksson, landsfader och en viktig nationell symbol. I modern historiesyn har man betonat att Gustav Vasa använde brutala metoder och intensiv propaganda för att befästa sin makt och röja motståndare ur vägen. Hans hänsynslöshet och maktlystnad, i kombination med politisk skicklighet, gör att många historiker ser i honom en person, som använde den italienske politiske filosofen Niccolò Machiavellis principer för att befästa sin makt.

Herman Lindqvist är journalist, författare, populärhistoriker och föredragshållare, med cirka sjuttio böcker i bagaget. Han ger på arrangemanget i Hudiksvall, på Café August på Kulturhuset, sin syn på Gustav Vasa, som har skildrat i flera böcker.

Första boken, ”Gustav Vasa och hans söner och döttrar”, kom redan 1993. Sedan har det blivit flera, där Gustav Vasa spelat större eller mindre roll: ”När Sverige blev stormakt” (1994), ”Hermans historia – Kungar och drottningar, öden och äventyr i Sveriges förflutna” (1996), ”De vilda Vasarna – En våldsam historia” (2016) och ”Historien om Sverige: från istid till framtid” (2020) och ”Varför just han? Berättelsen om Gustav Vasa och hans tid” (2023).

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Hudiksvalls bibliotek. Föreningen Nordens verksamhet sker i samarbete Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för alla.

Plats: Café August, Kulturhuset Glada Hudik, Rådhusgatan 2, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndag 6 november 2023 klockan 18, utan Café Norden denna gång.

Hudiksvalls kommun och Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

Kulturhuset Glada Hudik