Loading Events

• This event has passed.

Situationen i Ryssland och Ukraina

8 november 2023 17:30 20:00

Vad är den aktuella situationen i Ukraina och Ryssland? Det har gått nästan två år sedan Ryssland i strid med mängder av internationella avtal invaderade Ukraina. En som kan Ryssland och Ukraina mer än de flesta är Martin Kragh. På detta högintressanta föredrag på Patricia i Hudiksvall ger han sin dagsfärska syn på situationen.

Ryssland inledde sin invasion av Ukraina i gryningen den 24 februari 2022. Invasionen var en del av det rysk-ukrainska kriget och föregicks av det ryska erkännandet av de två utbrytarstaterna i östra Ukraina, folkrepubliken Donetsk och folkrepubliken Lugansk, tre dagar före invasionen. Kriget startade redan med Rysslands annektering av Krim 2014. Invasionen 2022 startade den största flyktingkrisen i Europa sedan andra världskriget.

Martin Kragh är ekonomie doktor i ekonomisk historia och forskare med inriktning på rysk och östeuropeisk ekonomi, politik och historia. Han är biträdande chef för Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet (UI) och docent vid Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier vid Uppsala universitet.

Martin Kragh gav förra året ut den uppmärksammade boken ”Det fallna imperiet: Ryssland och väst under Vladimir Putin” om hur Putins Ryssland växt fram.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Onsdag 8 november 2023 klockan 18, med Café Norden som börjar en halvtimme tidigare. Observera att programmet börjar en timme tidigare än vanligt.

Foto: UI