• This event has passed.

”Hälsinglands flora” – i Hälsingtuna

12 november 2020 @ 08:00 08:30

Tillställning: ”Bokverket Hälsinglands flora”, är rubriken på Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands första egna aktivitet sedan coronapandemin satte stopp för verksamheten i mars 2020. Föreläsningen sker både i Hudiksvall (Hälsingtuna församlingshem) och Ljusdal (Ljusdalsbygdens museum).

Björn Wannberg från Gävleborgs Botaniska Sällskap berättar om ”Hälsinglands flora”, som utkom våren 2019. Floran är resultatet av ett arbete, som inleddes för nästan 40 år sedan. Han kommer att berätta om projektets historiska bakgrund, hur arbetet gått till, florans upplägg och vad som skiljer den från andra landskapsfloror.

Första delen av ”Hälsinglands flora” beskriver i detalj vad som utmärker landskapets alla olika växtmiljöer, från havsstrand till skogar och myrar, från naturskog till kulturmark och skräpmark. Där visar floran vilka arter som är vanligast i olika miljöer, och vilka som är starkast knutna till en speciell miljö.

Andra delen behandlas alla kärl­växtarter som påträffats i Hälsingland, med utbredningskartor och lokalförteckningar, och i vilka miljöer de vanligen förekommer. För de flesta arterna finns också en beskrivning av deras utveckling under växtsäsongen.

Som avslutning kommer Björn Wannberg att ta upp ett antal enskilda arter, dels sådana som ökat eller minskat starkt under den tid projektet pågått, dels några som är av särskilt lokalt intresse.

”Hälsinglands flora” består av två delar, ”Natur och vegetation” respektive ”Arter”, på totalt  1 163 sidor. Bokverket har tre författare: Anders Delin, Arnold Larsson, Björn Wannberg.

Bakgrund: Café Norden startar klockan 18.30, programmet en halvtimme senare.

Coronasäkrat: Ja, fysisk distansering gäller och möjlighet till handhygien är god.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Hudiksvallsbygdens församling och Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Hälsingtuna församlingshem, Hälsingtuna 59, Hälsingtuna/Hudiksvall.

Dag och tid: Torsdagen den 12 november 2020, klockan 19.

Sidan uppdaterad 17 maj 2023

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland