Loading Events

• This event has passed.

Hans Lidman på Nordkalotten

22 april 18:00 20:00

Hans Lidman Sällskapet berättar om Nordkalotten, utifrån Hans Lidmans böcker från denna nordligaste del av Norge, Sverige och Finland. Hans Lidman reste nästan varje sommar under 20 år till Nordkalotten, för att få material och ta fotografier till nya böcker. Under 1950- och 60-talen var han, näst Astrid Lindgren, Sveriges bäst säljande författaren, enligt Wikipedia.

Hans Lidman (1910–1976) var uppväxt i Edsbyn, där han också levde hela sitt liv. Han var en produktiv författare, som gav ut i genomsnitt en bok per år från 1941. Efter hans död har ytterligare drygt 15 böcker utkommit av honom. Han var också skicklig fotograf.

Hans Lidmans intresse var fiske och natur. Han vandrade och fiskade mycket i Norrlands inland, på Nordkalotten, i Norge och Finland. Han är känd som en skicklig skönlitterär naturskildrare.

Nordkalotten kom att bli ett av hans favoritområden. Han gav ut flera böcker, med text och foto från Nordkalotten, det vill säga nordligaste delarna av Norge, Sverige och Finland.

Hans Lidman vara också en föreningsmänniska. Han var initiativtagare till och ordförande i naturskyddsföreningen Voxnadalens naturvårdare, ordförande i Ovanåkers hembygdsförening, ordförande i Ovanåkers fiskerivårdsförening, styrelseledamot i Gästrike-Hälsinge hembygdsförbund, styrelseledamot i Gävleborgs läns konstförening och verksam som redaktör för hembygdsårsboken Hälsingerunor 1947–1956.

Edsbyns museum tillkom på Hans Lidmans initiativ. Här finns en del av hans fotografier och representativa tillhörigheter utställda samt även många av hans manus och fotografier. I samma byggnad som museet ligger Edsbys bibliotek, som har en särskild Hans Lidmanavdelning.

Sedan 1987 finns Hans Lidman Sällskapet, med möten, utflykter, utgivningar av årsskrifter och utdelning av stipendier till förtjänstfulla skildrare av natur och människor i Norden; stipendierna är villkorade med att publikationen ska vara utgivet på svenska och vara i Hans Lidmans anda.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Fika finns för 20 kronor.

Plats: ABF, lokal Humlan, Västergatan 16 E, Edsbyn.

Dag och tid: Måndag 22 april 2024, klockan 18.

Foto: Hans Lidman Sällskapet

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland