Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Sverige hjälper Nordnorge

24 maj 2023 18:00 20:00

Sverige hade en omfattande frivillighjälp till Nordnorge efter andra världskriget. Läraren Torulf Andersson berättar om denna för många okända hjälp till Norge. Arrangemanget är också det första för Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland i Bollnäs-Ovanåker, som numera har en representant i styrelsen.

Sveriges hjälp till Norge under och efter andra världskriget var omfattande. En mindre känd del är frivillighjälpen från Sverige till Nordnorge efter kriget. Norska finnnmarken blev ödelagt under den tyska reträtten från Norge. Volontärer från grannländerna kom dit 1946 och hjälpte till med återuppbyggnaden. Om detta berättar Torulf Andersson.

Arrangemanget är vårt första i Hälsinglands sydöstra del. Ambitionen är att ha återkommande arrangemang i Bollnäs och Ovanåker, precis som vi sedan tidigare har i Ljusdal och hoppas få igång i Söderhamn igen.

Torulf Andersson är pensionerad lärare och medlem i Föreningen Norden. Han berättar om hjälpen till Nordnorge utifrån vad han läst och vad hans föräldrar och andra han har träffat har berättat.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: ABF, lokal Humlan, Västergatan 16 E, Edsbyn.

Dag och tid: Onsdag 24 maj 2023, klockan 18.

Uppdaterad 24 mars 2023

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland