Vänortsparken i Bollnäs – finns den?

6 maj 14:00 16:00

Hur ser det ut med vänortsverksamheten i Hälsingland och Norden? Vänortsparken i Bollnäs – finns den? Det är temat för ett möte i Bollnäs med Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland. Mötet är årets tredje i Bollnäs–Ovanåker och är en uppföljning på mötet Finns vänortsverksamheten? 20 mars 2024.

Bollnäs parkchef Inga-Lill Rundgren visar hur Vänortsparken ser ut i dag. Vi hjälps åt att minnas hur den kom till och varför den delvis flyttats.

Bollnäs kommun har vänortsavtal med Flekkefjord i Norge, Misburg/Anderten i Tyskland, Shepton-Mallet i England och Ogre i Lettland. Kommunen har vilande samarbeten med Nykøbing Mors i Danmark och Kankaanpää i Finland.

Respektive vänort turas om att arrangera en internationell vecka, som inträffar vartannat år. Under vänortsveckan fördjupar kommunerna utbytena i olika teman och söker samarbetsmöjligheter inom olika områden, exempelvis integration, samverkan med föreningslivet, omsorg, utbildning och sociala frågor.

Nästa vänortsvecka är 2025. Kanske får mötesdeltagarna veta mer om kommunens planer inför vänortsveckan 2025.

Mötet avslutas med eget fika på grillplatsen nära Vänortsparken.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Vänortsparken Bollnäs, samling bakom Scandic Hotel.

Dag och tid: Måndag 6 maj 2024 klockan 14, med Café Norden i form av eget fika efter evenemanget.

Foto: Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland