Protest mot Ryssland på Åland

september 12, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade i slutet av augusti en buss- och färjeresa til landskapet Åland. Med på resan var 39 deltagare från hela Hälsingland. Vi fick då tillfälle att protestera mot Rysslands anfallskrig på Ukraina på ”Ukrainaplatsen” utanför Rysslands konsulat i Mariehamn.

Varje dag klockan 17 samlas ålänningar och turister utanför konsulatet och visar sin avsky för Rysslands imperialistiska försök att frånta ukrainarna sin självständighet. Ålänningarna fick sitt självstyre efter första världskriget, då Finland frigjorde sig från Ryssland. Vid sidan av Ryssland har Sverige konsulat på Åland.

Ålänningarna har mycket dåliga erfarenheter av Ryssland. Efter krigsslutet 1809, då Sveriges östra riksdel blev ryskt, ockuperades ögruppen av Ryssland. De påbörjade byggandet av Bomarsunds fästning, som vi också besökte, för att kunna dominera Östersjön.

Efter Rysslands förlust i Krimkriget i mitten av 1800-talet, tvingades de riva fästningen. Sedan dess är de åländska öarna en demilitariserad zon och varken militär utrustning eller personal får finnas där.

Åland är numera en självstyrande provins i Finland med egen lagstiftning inom utbildning, hälsovård, trafik, näringsliv med mera. Ålänningarna behöver inte hellre göra värnplikt.

Åland består av 15 kommuner och en stad, med totalt cirka 30 000 innevånare. Den minsta kommunen har bara 100 innevånare men ändå egen hälsovård med mera.

Vi besökte lagtinget i Mariehamn, som är den lagstiftande och beslutande församlingen för hela Åland. Den består av 30 ledamöter som väljs vart fjärde år.

Övriga besök var bland annat på Vasa-slottet Kastelholm, konstmuseet Önningeby och i Föglö kyrka.

Vi gjorde också en skärgårdstur i den åländska övärlden, som uppskattades av resedeltagarna. Vi hade med oss vår lokala guide Sigbritt, som med inlevelse berättade om landskapet.

Från Anderssons buss körde Steve hela resan med bravur.

Resan finns som en av föreningens program på Foreningennorden.se, https://foreningennorden.se/program/resa-till-aland

Text och foto:
Gunnar Grenholm