Föreningen Norden på föreningsmäss

februari 11, 2017 0 av Jörgen Bengtson

För första gången arrangerade Hudiksvalls kommun den 11 februari 2017 en föreningsmässa. Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland var naturligtvis på plats.

Cirka 50 föreningar deltog i föreningsmässan i Kulturhuset Glada Hudiks stora sal klockan 11–16. Här fanns bord för olika föreningar, som presenterade sin verksamhet på fantasifyllda vis, med broschyrer, rollupper, dockskåp (!) fågelholkar, fullstora hästar i papier-maché och – förstås – godis.

– Vi berättade för besökare vad vi gör, hur vår programverksamhet ser ut, vad vi kan erbjuda. Vi delade också ut material. Mest lycka gjorde ett ganska stort flaggspel med samtliga nordiska flaggor, som vi lyckades hänga upp högt och synligt. Folk tyckte det var spännande och riktigt svårt, berättar Marianne Kivimäe, som var en av fyra personer som bemannade Föreningen Nordens bord.

– Avsikten med föreningsmässan var att kommunen skulle visa upp de talrika ideella föreningarna med inriktningar av alla de slag. En annan tanke var att föreningarna skulle få veta litet mer om varandra, vilket var mycket givande. Man gick runt och tittade på vad alla andra höll på med, hur de skötte sina presentationer och så vidare. Det gällde ju att få in idéer för framtida bruk, säger hon.

Ansvarig för mässan var Annika Bergström, Hudiksvalls kommun. Hon säger att syftet med mässan var att ”visa upp mångfalden som finns i vårt föreningsliv” och ”att föreningarna ska upptäcka varandra”.

TV-profilen Kalle Zackari Wahlström var konferencier för mässan.

– Med tanke på att föreningsmässan var på en lördag med sol och fint väder, var det förvånansvärt många som letade sig runt bland borden. Vi hade besökare mest hela tiden. Detta var ett synnerligen lyckat initiativ från kommunen. Många gick runt och bekantade sig med utställarna, vilket i alla fall vi från Föreningen Norden uppskattade mycket, säger Marianne Kivimäe.

Nyheten uppdaterad 18 februari 2017