Ingermanländska båtflyktingar i fokus

januari 30, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Ingermanländarna – ett folk utan stat – stod i centrum för föredraget ”De ingermanländska båtflyktingarnas öden. Från Sovjets Ingermanland till Sverige”. Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland bjöd in till Café Norden med föredraget som andlig spis den 30 januari 2017, som 48 intresserade åhörare kom till.

– Föreläsningen gav en bra bakgrund till den kommande teaterföreställningen ”Ett bloss i natten”, som har premiär den 19 maj i år, säger Lars-Håkan Persson, Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Forskaren och författaren Eric de Geer, Uppsala, berättade om ingermanländarna i Ingermanland, ett historiskt landskap söder om Finska viken samt norr och söder om floden Neva. Under andra världskriget var de klämda mellan Sovjetunionen och Nazityskland.

Många flydde till Finland. Stalin krävde att de skulle återvända till Sovjetunionen efter kriget.

Cirka 4 500 flydde då vidare till Sverige, och vissa kom till Hälsingland. Totalt steg 131 personer – ingermanländare och ester – iland i Hölick på Hornslandet på trettondagsafton 1945 under dramatiska förhållanden. Den mest kända av dem var författaren, dramatikern och skulptören Eino Hanski.

Eric de Geer har forskat i många år om ingermanländarnas situation i sitt nya hemland. Många kom att bosätta  sig i Boråstrakten och i Bergslagen. Den svenska regeringen hade beslutat att de inte fick bosätta sig i storstadsområdena, men efter 10–15 år gällde det inte längre.

Ingermanländarna kom tidigt att bilda Sveriges ingermanländska riksförbund och bildade flera lokalföreningar. Förbundet arrangerar fester med sång, folkdans och tidigare även en egen sport kallad poppi. Dessa arrangemang samlar emellertid allt färre deltagare. Tidigare var också den lutheranska tron en viktig, sammanhållande faktor.

Ingermanland har aldrig varit en självständig stat, men ingermanländare har under historien använd sin version av den nordiska korsflaggan (bilden). Cirka 100 000 personer betraktar sig som ingermanländare i dag. De finns främst i Sverige, Finland, Ryssland, Centralasien och Kanada.

Nyheten uppdaterad 18 februari 2017