Ännu chans åka med Norden till Island

november 24, 2016 0 av Jörgen Bengtson

I morgon gick egentligen anmälningstiden ut för Föreningen Norden Gävles resa till Island den 17–21 maj 2017. Men vi har lyckats flytta fram sista anmälningsdag till den 16 december 2016!

Alla Nordenmedlemmar i Hudiksvall-Hälsingland är också välkomna på resan till Island.

Än finns alltså tid att boka en unik resa till Island, med personlig guide från Växbo, Hälsingland, Lena Eriksson, och ett fantastiskt program. Lena bor sedan 20 år på Island och kan landet utan och innan. Dessutom är priset lågt för den här typen av resa.

17 maj börjar resan klockan 8.00 med flyg Arlanda–Keflavík. Väl framme följer stadsrundtur i Reykjavík, lunchbuffé, utflykt till Alafoss och vackra ulltröjor samt avslutande gemensam middag.

gullfoss

18 maj fortsätter resan till historiska Tingvalla, den dramatiska platsen för det årliga alltinget, som tog sin början här år 930 efter Kristus. Dagen fortsätter till grönsaksodlingarna i växthus i Fridheimar och lunch. Sedan följer islandshästar och en av världens mäktigaste gejsrar, Strokkur, som sprutar vatten upp till 15–30 meter i luften var 5–7 minut. Nästa anhalt blir ett annat spektakulärt vatten, vattenfallet Gullfoss (bilden). På kvällen väntar gemensam middag på hotellet.

19 maj är avsatt för egna aktiviteter. Det finns mycket att se och göra i Reykjavík!

20 maj bär det av mot Sydkusten, kontrasternas landskap, med gröna berg, svart sand, vackra vattenfall och – om sikten är god – vita glaciärer. Här blir det bland annat stopp för att se en video om Eyjafjallajökulls utbrott 2010, som lamslog stora delar av flygtrafiken i Europa under en tid. Det blir sedan lunch längs vägen, svarta stranden och den lilla byn Vik. Sedan väntar en vikingamiddag på kvällen, innan bussen tar besökarna till hotellet.

21 maj är utcheckning – med badkläderna redo. Före flygresan hem väntar Blå Lagunen och varmt, hälsosamt vatten från underjorden. Därefter blir det lunch i Grindavik innan det bär av mot flyget, som går 16.25 och landar på Arlanda 21.20.

Den totala kostnaden för resan är 11 750 kronor per person.

– Det är ett mycket bra pris, säger Martha Bonn, Föreningen Norden Gävle, som gärna svarar på frågor om resan. Hon finns på mobil 072-242 44 59.

Anmälan sker till Magnusssons Resor AB på kontakt@magnussonsresor.se. Ansvarig på resebyrån, som också gärna svarar på frågor, är Ingrid Borgvall Magnusson, mobil 070-878 08 77. Sista anmälningsdag är 10 december 2016.

Resans hela program hitta du här.

Foto: Pixabay

Sidan uppdaterad 8 december 2016