Norden möter Långvinds järnbrukshistoria

maj 18, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland mötte våren i Långvind den 18 maj 2019. Tjugotalet medlemmar gjorde en dagsutflykt till Långvindsbruk, Enånger, för bruksvandring och lunch.

Ciceron på vandringen var Jörgen Bengtson. Han är sedan tonåren aktiv i Föreningen Norden och driver sedan 2010, tillsammans med hustrun Agneta Bengtson, Kungsgården Långvind som hotell, vandrarhem, konferensställe och evenemangsarrangör.

Han guidade runt i bruksområdet på temat ”Från stormaktstid till fritid”. Han beskrev hur Långvind blev järnbruk 1687 under svensk stormaktstid, för att producera tackjärn till bland annat gevärsfaktoriet i Söderhamn. Men storhetstiden blev betydligt fredligare produktion: gjutjärnsprodukter som kastruller, stekpannor, plättlaggar och mortlar.

På bilden visar Jörgen Bengtson hur man ringer till till gudstjänst i Långvinds kapell, med en träklubba som man slår mot en stor järntriangel, gjord av smeder vid Långvinds bruk.

För att driva ett järnbruk behöver man fyra resurser: järnmalm, träkol, vattenkraft och arbetskraft. Järnmalmen fick Långvinds bruk från Utö i Sörmland och Roslagen i Uppland, träkolen från Långvinds skogar och vattenkraften till de tre stångjärnshammarna och masugnen från Långvinds ström. Arbetskraften var det minsta problemet; människor kom till arbete och ett bruk med gott rykte.

När järnbruket definitivt gick i graven 1902, hade ett ångsågverk redan tagit över, som förädlade skogen till plank och bräder. Både ångsåg och jordbruk med mejeri blev avvecklade under 1950-talet. Numera är skogsleveranser huvudprodukten men samtidigt har också ett stort fritidsområde med boende vuxit fram.

Förra året köpte Holmen Skog AB hela Långvinds bruk, som varit i familjeägo i 331 år.

– Före bruksvandringen serverade Agneta Bengtson en god lunch på STF hotell och vandrarhem Kungsgården Långvind. Efter bruksvandringen belönades vi med kaffe eller te och en god hembakad kaka, berättar Gunnar Grenholm, en av deltagarna.

Foto: Gunnar Grenholm

Nyheten uppdaterad 15 september 2019