Västerbotten mål för årets resa

maj 5, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Resa till Västerbotten och Norrlandsoperan.”

Följ med på Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands resa till Västerbotten under fem dagar med start onsdagen den 28 augusti 2019.

Vi besöker bland annat Mannaminne (bilden), Lövångers kyrkstad, Bjuröklubbs fyr, Skellefteå, Sjöns bönhus, Ostens hus i Burträsk, Bygdeträsk, Kålaboda byamuseum, Norrlandsoperan, Umeå och Norrfällsviken.

Under resan kommer du att få uppleva natur och kultur på mellersta Norrlandskusten och lära känna bygder som många författare har sina rötter i. Genom resan hoppas vi kunna bidra till kunskapen om en viktig del av vårt land. Vi bor bra, äter gott, får sakkunniga guidningar och njuter av symfoniorkester på Norrlandsoperan.

28 augusti börjar resan klockan 8 i Hudiksvall och går direkt till Anders Åbergs fantastiska friluftsmuseum Mannaminne. Vi äter sen lunch på Levar gästgiveri, Nordmaling, innan vi fortsätter till stugboende i Lövångers kyrkstad och middagsbuffé i Storstugan.

29 augusti äter vi frukost och åker sedan buss till Bjuröklubbs fyr, där vi kan köpa fika. Därefter följer guidad rundtur i Skellefteå, lunch på Skellefteå Kraft Arena, besök på Sjöns bönhus, Hjoggböle, med författarutställning och fika. På kvällen åter till Lövångers kyrkstad, middagsbuffé i Storstugan och övernattning.

30 augusti blir det också frukost, varefter vi lämnar Lövångers kyrkstad för guidad tur och lunch på Ostens hus i Burträsk, följt av rundtur i Bygdeträsk och världens längsta björkallé. Sedan går resan till Bygdsiljum och besök på industrin Martinssons Träkombinat och Kålaboda byamuseum – med guidning och fika. Vi avslutar dagen i Umeå, först incheckning och middag på Scandic Plaza, därefter föreställning på Norrlandsoperan med symfoniorkester.

31 augusti börjar med stor frukostbuffé på hotellet, fortsätter med guidad rundtur i Umeå och middag på hotellet. Eftermiddagen disponerar deltagarna fritt.

1 september äter vi vår sista gemensamma frukost, äntrar bussen för besök i Norrfällsviken på Höga kusten och lunch på restaurang Fiskarfänget. Sedan åter till Hudiksvall, som vi når cirka klockan 16.

Bakgrund: Föreningen Norden tog förra året upp de populära resorna till nordiska grannländer och svenska landskap. Årets resa går från Hudiksvall och Hälsingland till Västerbotten.

Frågor och anmälan: För frågor och anmälan, kontakta Gunnar Grenholm, 070-211 62 40 och gunnar.grenholm@norrhalsingeskog.se eller Lars-Håkan Persson, 070-752 78 27.

Anmälningsavgift: 1 000 kronor, betala senast 15 juli 2019 till Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland, plusgiro 26 44 03-7.

Pris: 5 500 kronor per person i dubbelrum (varav förhandsanmälan 1 000 kronor), enkelrumstillägg 1 500 kronor. Priset gäller vid minst 40 resenärer. Angivna måltider ingår, dock utan dryck. Resan genomförs i samarbete med Anderssons Buss.

ProgramFör programmet i sin helhet, klicka här!

Plats: Ångermanland och Västerbotten.

Dag och tid: 28 augusti–1 september 2019.

Foto: turistbyrån Hogakusten.com