Maktens nya historiska landskap

september 7, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Maktens landskap och kustnära fornborgar” är rubriken på ett föredrag av arkeologen Ola Nilsson, Njutånger.

Ola Nilsson har, tillsammans med sin fru Lena Berg Nilsson, utforskat kustnära fornborgar i Hälsingland. En av Hälsinglands arkeologiska återupptäckter är Rödhälle skans på Örängesnäset i Njutånger, en fornborg med få motsvarigheter längs Norrlandskusten.

Rödhälle skans på Örängesnäset är en del i maktens landskap under järnålder och medeltid. Till detta kommer högen vid Njutångers kyrka. Den fråga dagens historiker börjar ställa sig är: Har området varit centrum för ett okänt hövdingarike i Njutånger?

Ola Nilsson berättar om bland annat detta. Han ser en ”kulturkontinuitet mellan järnåldern och medeltid, som tidigare inte har satts samman till en gemensam bild”.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar.
Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen den 17 september 2018, klockan 19.00.

Foto: Jörgen Bengtson

Sidan uppdaterad 7 september 2018