Finlands räddare i Söderhamn: Mannerheim

september 7, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Finlands räddare, Marskalken av Finland Gustaf Mannerheim, är föremålet för ett föredrag av historikern Torsten Augrell.

Han berättar om nittonhundratalets kanske största och viktigaste person i nordisk historia, adelsmannen Gustaf Mannerheim, som gick i tsarrysk tjänst, för att som pensionär bli överbefälhavare och riksföreståndare för det självständiga Finland. Han utkämpade fyra krig på finsk mark för landets självständighet och frihet: frihetskriget/inbördeskriget, vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget.

Gustaf Mannerheim hade det inte så lätt i början av sitt liv. Han blev utslängd från skolan och lade flera misslyckanden till varandra. I dag skulle han antagligen ha fått alla möjliga ”bokstäver” på sig, men sedan gick det bättre för honom!

Torsten Augrell berättar om Gustaf Mannerheims spännande och historiskt mycket viktiga liv.

Torsten Augrell är historiker och tidigare forskningssekreterare vid statliga Vetenskapsrådet.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar.
Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Stadsbiblioteket, Köpmangatan 11, Söderhamn.

Dag och tid: Måndagen den 8 oktober 2018, klockan 18.00.

Sidan uppdaterad 7 september 2018