”Amatörer” sätter bruksort på kartan

september 13, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Den svenska komedin ”Amatörer” skildrar en svensk bruksort i förändring. Passande nog var det dragplåstret i en svensk bruksort den 13 september 2018, på Folkan i Iggesund. Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland har ett nära samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets om att visa ett antal nordiska filmer varje termin.

Filmens bakgrund är en svensk brukskommun, Lafors, som är i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds, när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt!

Nu gäller det att sätta Lafors på kartan, meddelar kommunchefen. Snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut, men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis …

Filmen är ett samarbete mellan Gabriela Pichler och författaren Jonas Hassen Khemiri, som belönades med Augustpriset för sin roman ”Allt jag inte minns”.

Gabriela Pichler vann 2010 en Guldbagge för sin examensfilm ”Skrapsår”. Långfilmsdebuten ”Äta sova dö” vann publikpriset i Venedig och tog storslam på Guldbaggegalan, där den fick pris för bästa manus, bästa kvinnliga huvudroll, bästa regi och bästa film.

Rollerna i ”Amatörer” spelas av Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter och Fredrik Dahl. Manus står Jonas Hassen Khemiri och Gabriela Pichler för, regi Gabriela Pichler.

Efter filmen var det som vanligt fika och lotteri, som ingick i biljettpriset.

Sidan uppdaterad 27 oktober 2018